
JULY/AUGUST 2009 ST LOUIS JOURNALISM REVIEW | 6

In the last issue, SJR
published a letter to
the editor with the

author's name withheld
on request. In the letter
he made references—not
derogatory at all—to other
persons, including St.
Louis media icon Martin
Duggan. Mr. Duggan had
no comment about the
content of the letter, but
wondered whether SJR
should publish unsigned
letters.

That is an excellent
question. It also triggered
memories of the early
years of the St. Louis
Journalism Review, when
its writers, advisors and
supporters worked for the
local media. At the time, it
was the early '70s. It was decided by the
13-member SJR editorial board, primar-
ily including reporters from the St
Louis Globe-Democrat and the St. Louis
Post-Dispatch not to use the names of
any writer.

The reason was obvious: job secu-
rity. Editors did not look kindly on this
upstart that would second-guess their
work. “How dare you bite the hand that
feeds you?,” was a challenge reporters
faced not only in St. Louis, but through-
out the country at similar media
reviews. (For a few years nearly 30 jour-
nalism reviews erupted in many cities.
By the end of the ‘70s they all folded,
making SJR the only survivor.)

No, the writers were not happy with
this policy, but they decided that the
imperative of informing the public of
suppressed news or not publishing it
for fear of editorial retribution left them
no choice.

Were there suppressed news? You,
bet. The first issue revealed that a
Pulitzer Prize winner, Al Delugach, quit
the Post because it ignored or dis-
missed the revelations of ties beween
organized crime and then-Mayor A. J.
Cervantes. SJR revealed for the first
time of the profit splitting between the
Globe and the Post, which even editors
of the Post did not know about. SJR
wrote about government attempts to
obtain media files and notes under
then-Attorney General John Mitchell.
As a result, the Post resolved to destroy
unpublished negatives of news events a
week after the pictures have been
taken, while the Globe willingly gave its
evidence to a grand jury. Printers in this
region refused to publish alternative,
controversial newspapers critical of
administration policies. The listing can
go on and on.

Nevertheless, after a few years, when

the local editors began to
accept that SJR would
not fade and as “protec-
tors of the First Amend-
ment,” they reluctantly
granted that the function
of SJR may have some
merit.

Publisher Joseph Pul-
itzer Jr. from time to
time invited editors and
some reporters to his
home, I am told, to dis-
cuss policies at the
paper. On at least one
occasion, he queried his
guests, "Anyone from the
St. Louis Journalism
Review here?" Three
raised their hands. He
smiled and continued
with the agenda.

The Post even permit-
ted its reporters to write for SJR, as
long as it would not report on matters
that should first appear in the Post. The
Globe was not as charitable. Some
Globe reporters, who actually resigned
from SJR, were continually harassed
whether they were the source of infor-
mation that SJR published about the
Globe. Later, these policies changed
and free-lancing for reporters at the
dailies became a taboo activity. The late
Post editor Dave Lipman told me repeat-
edly after his retirement that he did not
understand the Post's policy of restrict-
ing its reporters from free-lancing
under some guidelines.

In summary, circumstances may
force reporters to withhold the source
of information they assemble. Just
open any newspaper nearly every day,
many reports note that the source was
not an official spokesperson, that gov-
ernment sources provided the news
only as background information, that
citing the principals would endanger
them or relatives, that developments
were still under investigation, etc. etc.

Yet, the failure in crediting sources
creates doubts with the news con-
sumer. Therefore, it is always preferable
if journalists can find other sources
that are willing to be identified.

Should SJR have published the letter
withholding the name of the writer?
Probably, not. Indeed, the letter was
originally sent with the clear instruc-
tions that this was not a letter to the
editor. It was so interesting that SJR
decided to contact the writer to ask the
party to reverse this decision. Reluc-
tantly, the writer agreed that the letter
could be published with the note “Name
withheld on request.”

Well, it won't happen again, at least
in regard to letters. Other situations
will have to be examined case by case. �

Always
better to
source

news—if
possible

The failure in
crediting sources
creates doubts
with the news
consumer.
Therefore, it is
always preferable
if journalists can
find other sources
that are willing to
be identified.

Charles L. Klotzer is
the editor/publisher

emeritus of SJR.

C
h

a
rl

e
s

L
.
K

lo
tz

e
r

SJR July-August 2009:z-Issue Template 9/1/09  9:33 AM  Page 6


